Manieren om je mentale gezondheid te verbeteren

Uit diverse onderzoeken blijkt dat we gemiddeld acht uur per dag achter een scherm zitten. Dat betekent acht uur lang scrollen door Instagram en facebook en berichtjes versturen via WhatsApp. Daarbij komt nog het lezen van nieuwswebsites en het bingewatchen van series. Dit is dé reden dat mensen hun mentale gezondheid graag willen verbeteren. De winter komt eraan en een winterdipje ligt op de loer. Daarom is nu het perfecte moment om te beginnen.

Voldoende slaap

Volwassenen wordt aanbevolen om 8 uur slaap per nacht te hebben. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat twee derde daar niet aan komt. Een chronisch slaaptekort kan leiden tot stemmingsstoornissen zoals depressie en andere mentale gezondheidsproblemen. Haal daarom alle dingen die je slaap kunnen verstoren uit je slaapkamer. Bijvoorbeeld koffie of thee voor het slapen of je mobiele telefoon.

Maak je geen zorgen

In het boek ‘The Worry Cure’ schrijft dokter Robert L. Leahy dat we ons 85 procent van de tijd zorgen maken over dingen die nooit gebeuren. We stressen dus eigenlijk om niets. Chronische stress zorgt voor een grotere kans op een klinische depressie. Kortom: Maak je minder zorgen. Dit is een goede manier om je mentale gezondheid te verbeteren. Maar hoe doe je dit? Je kunt therapie gebruiken, maar dit kost wel geld. Een andere manier: Schrijf je zorgen op. Je voelt meteen dat er een last van je schouders valt.

Stop met diëten

Crashdiëten werkt nooit, dit is meerdere keren bewezen. Wanneer je er een hebt geprobeerd weet je dat je hier ook niet gelukkig van wordt. Mensen die hun lichaam accepteren hoe het is, ongeacht hun lichaamsvorm, hebben vaker een betere mentale gezondheid. Als je toch wil afvallen, pas dan je eetpatroon aan door bepaalde dingen te vervangen voor iets beters en zorg dat je regelmatig beweegt.

Neem een hobby

Neem de tijd om iets nieuws te leren, iets te verbeteren of iets wat je graag doet, vaker te doen. Het is bewezen dat lezen helpt bij het verbeteren van relaties en het verminderen van depressies. Het creëren van iets nieuws helpt bij het verminderen van negatieve gedachten, stress en angst.

Digitale detox

Die acht uur per dag die je spendeert aan het scrollen op je telefoon zijn niet heel goed voor je. Instagram zorgt voor een slechte invloed op je lichaamsbeeld en slaap. Ook kan het zorgen voor meer angst, depressie en eenzaamheid. Twitter maakt ons ongevoelig voor gruwelijke gebeurtenissen. Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer zonder je smartphone omdat je hem ook nodig hebt voor je sociale leven en werk. Begin daarom met kleine stappen, bijvoorbeeld door je telefoon tijdens het eten of een uur voor het slapengaan weg te leggen.

Meer beweging

Beweging is al een paar keer voorgekomen in dit artikel, maar het is op zichzelf ook een goede manier om je mentale gezondheid te verbeteren. Je hoeft jezelf hiervoor zeker niet elke dag uit te putten. Yoga verbetert de symptomen van depressie en slaapstoornissen. Zwemmen zorgt voor minder stress en angst. Je kunt je natuurlijk ook inschrijven voor een marathon als je van een echte uitdaging houdt!